Trei din patru șoferi știu că un număr mai mare de accidente auto și valoarea despăgubirilor influențează costul poliței RCA, potrivit unui sondaj realizat de IRES pentru UNSAR.
10% dintre respondenții sondajului spun că au fost implicați anul trecut într-un accident rutier în urma căruia au fost nevoiți să folosească polița RCA a persoanei vinovate pentru a-și acoperi prejudiciile suferite. Marea majoritate a acestora, 68%, a utilizat formularul de constatare amiabilă pentru instrumentarea daunei, în timp ce 29% dintre respondenți au apelat la Poliție.
Rezultatele cercetării sociologice reconfirmă faptul că, în România, frecvența daunelor RCA, adică raportul dintre numărul daunelor și cel al polițelor RCA emise, este una extrem de ridicată. Implicit, accidentele rutiere sunt în continuare unul dintre riscurile la care românii sunt expuși cel mai mult.
Atât frecvența producerii accidentelor, cât și alți indicatori de specialitate, precum dauna medie plătită pe fiecare dosar – aflată în continuă creștere, contribuie la formarea prețului RCA. Indiferent de modul în care alegem să încheiem polița RCA, cu plata în rate sau integral, costul unei asigurări RCA trebuie, conform legii, să fie corelat cu despăgubirile tot mai mari acordate de către companiile de asigurări – deoarece din fondul constituit din primele de asigurare se plătesc despăgubirile.
Aproximativ 3 din 4 conducători auto conștientizează faptul că un număr mai mare de accidente auto, precum și valoarea despăgubirilor, influențează costul poliței RCA, conform aceluiași studiu.
Totodată, e bine de știut și că în România există și funcționează un sistem care protejează anumite categorii de asigurați RCA. Simplificat, un asigurat sau un potențial asigurat care a primit, de la companii diferite, trei oferte RCA a căror primă este cu cel puțin 36% mai mare decât tariful de referinţă ASF ajustat cu coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabil vehiculului pentru care se solicită asigurarea, poate beneficia de alocarea de către BAAR – Biroul Asigurătorilor Auto din România către un asigurător RCA pe teritoriul României. În acest caz, prima de asigurare va fi egală cu tariful de referință ASF plus 36%, ajustată cu coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabilă vehiculului pentru care se solicită asigurarea.
Același studiu mai arată că, deși larga majoritate a celor intervievați își autoevaluează gradul de informare cu privire la asigurările RCA drept unul ridicat (64%), mai puțin de jumătate cunosc faptul că polița RCA îi protejează și pe membrii familiei asiguratului (dacă nu ei sunt vinovați de accident) sau conducătorului vehiculului vinovat, în cazul în care aceștia suferă prejudicii în urma unui accident provocat prin intermediul vehiculului acoperit de o asigurare RCA (42%).
Forța și protecția socială a unui “simplu RCA” reiese și din acoperirile oferite. Astfel, pe lângă despăgubirile pentru vătămări corporale sau deces, care pot merge până la peste 6 milioane euro, polița acoperă daune materiale produse terților în limita a 1,2 milioane euro. De asemenea, sunt acoperite și alte cheltuieli generate de producerea unui accident, cum ar fi: cheltuieli legate de transportul vehiculului avariat care aparține păgubitului, cheltuieli de judecată efectuate de persoana prejudiciată etc.
Aceste acoperiri sunt valabile atât pentru daunele generate de accidentele produse pe teritoriul României, cât și în alte state ale Spațiului Economic European, cu precizarea că există state din Spațiul Economic European în care legislația impune obligația ca asigurarea emisă inclusiv de asigurătorii din România să acopere daune și peste aceste valori, în unele state chiar nelimitat.
Studiul IRES a fost realizat în ianuarie 2022 pe un eșantion de 1.178 respondenți, cu vârsta de peste 18 ani, care conduc un autovehicul, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) și are o eroare maximă tolerată ± 3,16%.
În 2022, polița de asigurare pentru răspundere civila auto este obligatorie pentru toți posesorii de automobile din România. Cu toate acestea, destul de mulți șoferi circulă deși polița lor este expirată.